Kjøpsvilkår
Innholdsfortegnelse:
1. Avtalen
2. Partene
3. Priser
4. Avtaleinngåelsen
5. Ordrebekreftelse
6. Betaling
7. Levering m.v.
8. Risikoen for varen
9. Angrerett
10. Undersøkelsesplikt
11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
13. Kjøperens rettigheter ved mangel
14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
15. Garanti
16. Personopplysninger
17. Konfliktløsning
Innledning:
Dette
kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for
forbrukerkjøp av
varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker
som ikke
hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i
næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og
anbefalt
brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig
av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og
ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene
i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte
rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene.
I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling,
må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.
1. Avtalen
Avtalen
mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i
bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om
varens art,
mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell
direkte
korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse
salgsbetingelsene.
Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i
bestillingsløsningen i
nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i
salgsbetingelsene, går
direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i
bestillingsløsningen foran
salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.
2. Partene
Selger
Firmanavn:
Kontaktadresse:
E-post:
Telefonnummer:
Telefaksnummer:
Organisasjonsnummer:
Kjøper er den person som foretar bestillingen.
3. Priser
Prisene,
som er oppgitt i nettbutikken, med og uten merverdiavgift.
Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle
avgifter
(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto,
fakturagebyr,
emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i
totalprisen, gis i
bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard
eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.1)
4. Avtaleinngåelse
Avtalen
er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.
En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller
tastefeil i
tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens
bestilling, og den
annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Ordrebekreftelse
Når
selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold
bekrefte
ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.
Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med
bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar
mellom bestillingen
og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.
6. Betaling
Selgeren
kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til
kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort2 eller debetkort3 ved betaling,
kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager
fra bestillingen.4
1 Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.
2 Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant
ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav
om betaling.
3 Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av
kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til
betalingsmottakerens konto.
3 Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til
anvendelse.5
Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved
forsendelse av
varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar
forsendelsen.
Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for
eksempel ved
tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.
Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen
eller ved
utlevering av varen ved postoppkrav.6
7. Levering m.v.
Levering
av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det
tidspunkt
som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren
levere varen til
kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal
selgeren sørge
for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til
bestemmelsesstedet på
egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos
kjøperen med
mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
8. Risikoen for varen
Risikoen
for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til
avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare
som er stilt til
hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap
eller skade som
skyldes egenskaper ved varen selv.
9. Angrerett
Kjøperen
kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser7. Angrerett
innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det
ikke er noen
mangel ved den og selv om den ikke er levert.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at
varen, de
foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar
kjøperen
angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved
levering av
varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar
angrerettsskjema og
opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller
angrerettsskjema, vil
angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen
ikke har fått
informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.
Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være
skriftlig
(angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde
opplysninger om
hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.
4 Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for
Sparebankforeningens og Finansnæringens
hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort –
forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår
utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for
betalingskort punkt 11.
5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.
6 Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan
stifte gjeld jf. lov av 22. april
1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.
7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved
fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted (angrerettloven).
4
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig
tid. Selgeren er
forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra
den dag
selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens
rådighet. Selgeren
kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan
kreve at
kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.
Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må
likevel
kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den
var i da
kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i
originalemballasjen hvis
dette er mulig.
Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter
sin art ikke
kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller
datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket
gjelder kun
dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av
angreretten på
forseglingen.
10. Undersøkelse av varen
Når
kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning
undersøker
om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten
eller om
den ellers har mangler.
Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde
fra til
selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.
11. Reklamasjon ved mangel
og frist for å melde krav ved forsinkelse
Dersom
det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han
eller
hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg
mangelen.
Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren
oppdaget
mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok
varen. Dersom
varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er
reklamasjonsfristen fem år.
Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden
er kommet og
varen ikke er levert.
Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og
sende krav
direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).8
Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks
eller brev).
12. Kjøperens rettigheter
ved forsinkelse
Dersom selgeren
ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom
partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan
kjøperen i
henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene
holde
kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra
selgeren.
Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan
kjøperen
fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren.
Kjøperen
kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som
selgeren ikke
kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller
kostnad for
8 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.
5
selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at
selgeren
oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve
oppfyllelse.
Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig
eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for
oppfyllelse som
kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens
tilleggsfristen
løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen
fristen.
Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider
som følge
av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt
11.
13. Kjøperens rettigheter
ved mangel
Dersom
varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens
side,
kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene
holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve
prisavslag, kreve
avtalen hevet og erstatning fra selgeren.
Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at
selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan
motsette seg
kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren
urimelige kostnader.
Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting
eller
omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen
ikke får
dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke
foreta
mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det
foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.
Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby
retting
eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for
slik
retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.
Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve
forholdsmessig prisavslag.
Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen
er
uvesentlig.
Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun
lider
som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt
11.
Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om
angrerett og
eventuelle garantier stilt av selger.
14. Selgerens rettigheter ved
kjøperens mislighold
Dersom
kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og
dette ikke
skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til
reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve
oppfyllelse
av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også
etter
6
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, purregebyr, inkassogebyr og
gebyr ved ikkeforskuddsbetalte
uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og
kreve at
kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper
selgeren sin
rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra
kjøper,
kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen
er
betalt.
Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig
tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel
ikke heve
mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke
vil
betale.
Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han
eller
hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf.
forbrukerkjøpslovens §
46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler
kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen
etter
lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter
forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt
ansvarlig for
gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte
pengekrav.10
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å
hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 250,-